Hoppa direkt till innehåll
telefonister1

FRÅGOR OCH SVAR

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna vi får. Om du inte hittar svaret här är du välkommen att skicka ett mail till bredband@kungsbacka.se.
Definitioner

Fiber

En fiberoptisk kabel består av tunna trådar av kiseldioxid. Tekniken bygger på att informationen överförs med ljussignaler och det sker därmed i teorin med ljusets hastighet. Fiber är den snabbaste metoden för informationsöverföring som finns i dag.

Kanalisation

Kanalisation är rören i vilka fiberkabeln dras. Är du osäker var ledningar i marken går på din tomt så be i så fall berörda parter att komma och märka ut var de ligger. Anmäl kabelanvisning på Ledningskollen.se. Där finns de flesta ledningsägare i ditt område samlade, vilket innebär att du med en enda registrering och fråga får ett svar på ledningar som kan finnas i det område som du vill gräva - oavsett om det gäller bredband, vatten, el eller fjärrvärme.

Hemmaswitch

Switchen monteras i bostaden samband med fiberanslutningen. Det är från denna switch som slutkunden får tillgång till sina tjänster. Se meny till höger på denna sida.

Öppet nät

Ett öppet nät är en marknadsplats där alla tjänsteleverantörer är välkomna att leverera sina tjänster till dig som slutkund. Det råder full konkurrens på lika villkor, vilket höjer kvaliteten på tjänsterna och pressar priserna. Motsatsen till ett öppet nät är ett slutet nät, som innebär att det är en och samma aktör som äger nätet och säljer tjänsterna.

Avlämningspunkt

Med avlämningspunkt avses det gränssnitt där Kungsbacka Bredbandsnäts fiber avslutas i ansluten fastighet och fastighetsägarens ansvar tar vid. Avlämningspunkt mot fastighetsägaren är alltid maximalt 3 meter i samma rum från inkommande kabel i byggnad och består av ett fiberpar.
Mbit/s (megabit per sekund)
Mbit/s avser hastighet för dataöverföring.
Gbit/s (gigabit per sekund)
Gbit/sek avser hastighet för dataöverföring och motsvarar 1000 Mbit/s.
Fiberanslutning av villor

Behöver jag en hemmaswitch?

Ja. Du som bor i ansluten villa har redan en switch som du fick i samband med installationen i din fastighet. För hjälp att koppla in se meny till höger på denna sida.

Behöver jag gräva på tomten själv?

Vår entreprenör sköter alltid grävning*, nedläggning av kanalisation, kabeldragning, skarvning, montage samt inkoppling av fiber och hemmaswitch i huset. *Om du som fastighetsägare ändå själv vill gräva ner fiberkanalisation på tomten och/eller dra in kanalisationen i fastigheten så görs detta enligt anvisningar som tillhandahålls vid kontakt med Kungsbacka Bredbandsnät.

Hur djupt ska jag gräva?

Grävning ingår normalt sett i din anslutningsavgift. Om du ändå vill gräva själv på tomten så räcker det normalt sett att grävdjupet är 30 cm. Bredden på rännan du gräver behöver inte vara bredare än att skyddsslangen eller dukten går ner. Innan du börjar gräva, ta dig tid att fundera över var i huset du vill placera tjänstefördelaren, det vill säga var i huset du vill ha in fibern. Det är dit du måste gräva.

Vad kostar det att fiberansluta en villa?

Du betalar en fast engångsavgift till Kungsbacka bredbandsnät för anslutningen. Priset varierar mellan olika områden beroende på områdets beskaffenhet. Priset för anslutning i just ditt område framgår tydligt under beställningsprocessen där du bekräfta avtalet med Bank-id. När du anslutit dig till nätet tillkommer inga andra nätavgifter utöver kostnader för eventuella tjänster som du köper av anslutna tjänsteleverantörer.

Vad ingår i anslutningsavgiften?

Vår entreprenör sköter alltid grävning*, nedläggning av kanalisation, kabeldragning, skarvning och montage samt inkoppling av fiber och hemmaswitch i huset. *Om du som fastighetsägare ändå själv vill gräva ner fiberkanalisation på tomten och/eller dra in kanalisationen i fastigheten så görs detta enligt anvisningar som tillhandahålls vid kontakt med Kungsbacka Bredbandsnät.

Vem äger anslutningen?

En slutförd fiberanslutning blir fast egendom och tillhör fastigheten. Ägandet tillfaller fastighetsägaren.
Tillhandahåller ni kanalisation för fiberkabel?
Ja, vi tillhandahåller allt material som behövs för din fiberinstallation.

Hur gör jag om jag vill flytta utrustningen i min villa?

Om du begär flyttning eller annan ändring av fiberutrustning ska Kungsbacka Bredbandsnät medverka till detta om inte väsentligt hinder av teknisk natur föreligger. Kontakta oss i ett tidigt skede för bokning av nyinstallation när arbetet beräknas vara klart bredband@kungsbacka.se. Allt arbete som utförs av tekniker debiteras per timme enligt Kungsbacka bredbandsnäts taxa.
  1. Renovering av utrymme med CPE: Vid renovering av det utrymme där din CPE (Customer Premises Equipment) är placerad, och om fiberanslutningen inte kommer att användas under en tid, kan du klippa av fibern med en avbitartång. Skruva ner och förvara CPE i ett dammfritt utrymme tills det är dags att sätta upp den igen på sin ursprungliga plats. Kontakta oss i ett tidigt skede för att boka en nyinstallation när arbetet beräknas vara klart.
  2. Flyttning av CPE inom huset: Om du behöver flytta din CPE till en annan del av huset, kontakta alltid Kungsbacka Bredbandsnät för att boka en tekniker som kan se över den nya placeringen.

Om jag inte beställer någon tjänst, vad kostar det då?

Ingenting. Du betalar en fast engångsavgift till Kungsbacka bredbandsnät för anslutningen. Efter du anslutit dig till nätet tillkommer inga andra nätavgifter utöver kostnader för eventuella tjänster som du köper av anslutna tjänsteleverantörer.

Vem kontaktar jag om tjänsten inte fungerar?

Om du har frågor eller om du får problem med din internet- telefoni- och
tv-tjänster är det i första hand din tjänsteleverantör du ska kontakta. Tänk på att du behöver radera gamla inställningar i din dator om du har haft ett abonnemang med en annan leverantör innan. Det kan exempelvis vara genvägar eller lösenord som du har sparat.

Jag vill säga upp en tjänst. Hur gör jag?

När du vill säga upp en tjänst tar du kontakt med den tjänsteleverantör som levererar den specifika tjänsten. Du behöver inte vända dig till Kungsbacka Bredbandsnät eller Open Universe.
Internet

Jag får ingen uppkoppling, vad gör jag?

Börja med att starta om all utrustning. Koppla även bort eventuell extra utrustning som till exempel router och anslut dig direkt till nätverksuttaget. Om felet kvarstår, kontakta din tjänsteleverantör.

Vilka hastigheter har jag tillgång till?

Idag erbjuder våra tjänsteleverantörer hastigheter upp till 1Gbit/s (1000 Mbit/s).

Vad innebär symmetrisk hastighet?

Symmetrisk hastighet innebär att din dator skickar och tar emot information med samma hastighet.

Vilka tjänsteleverantörer kan jag välja mellan och vad kostar det?

En sammanställning av tjänsteleverantörer och deras priser finner du i Tjänsteportalen uppe till höger på denna sida.
TV
Vilka TV-kanaler finns det?
Mer information om vårt TV-utbud och priser hittar du i Tjänsteportalen uppe till höger på denna sida.

Hur beställer jag IP-TV/Bredbands-TV?

För traditionell IP-TV beställer du direkt av den tjänsteleverantör som du vill sluta avtal med och som därefter också tillhandahåller din TV-box. Mer information om TV-tjänsterna hittar du i Tjänsteportalen uppe till höger på denna sida.
Vad behöver jag för utrustning för använda digital-tv via fiber?
När du beställer digital-tv via fibernätet får du minst en digitalbox från leverantören med i startpaketet. Du behöver en digitalbox till varje tv i din lägenhet, och leverantörerna har ofta förmånliga priser på digitalboxar om du vill beställa flera.

Vilka tjänsteleverantörer kan jag välja mellan?

Du kan läsa mer om våra tjänsteleverantörer i Tjänsteportalen uppe till höger på denna sida.
Telefoni

Vad är skillnaden mellan IP-Telefoni och traditionell Telefoni?

Med IP-Telefoni (bredbandstelefoni) inger du precis som vanligt. Den ansluts till en befintlig telefonslinga där alla telefonjack i bostaden kan användas. En skillnad är att IP-Telefoni är beroende av ström, så den fungerar inte vid ett eventuellt strömavbrott.

Vad är skillnaden mellan Telefoni Standard och Telefoni Prio?

Telefoni Standard är den vanligaste elefonitjänsten i stadsnätet. Telefonisignalen färdas tillsammans med Internetsignalen. En förutsättning är att du har en Internettjänst.

Behöver jag en speciell Telefon om jag vill ha IP-Telefoni?

Nej, det går bra att använda en vanlig telefon.

Kan jag behålla mitt telefonnummer om jag väljer att gå över till IP-Telefoni?

Ja, alla tjänsteleverantörer tillåter att du behåller ditt nummer mot en porteringsavgift.

Fungerar nummerpresentation om jag har IP-Telefoni?

Ja.

Vilka tjänsteleverantörer kan jag välja mellan?

Du kan läsa mer om våra tjänsteleverantörer i Tjänsteportalen uppe till höger på denna sida.
Fiberanslutning av lerfamiljshus (Hyresfastighet & Brf)

Behöver jag en hemmaswitch?

Du behöver en hemmaswitch när du beställer en TV-tjänst. Du som bor i lägenhet med enbart ett nätverksuttag får en hemmaswitch av oss i samband med installationen i fastigheten.

Vad kostar det att ansluta ett flerfamiljshus?

Priset för att ansluta ett flerfamiljshus varierar beroende på förutsättningarna. Ta kontakt med oss för vidare diskussion och offert på bredband@kungsbacka.se.

Vad ingår i anslutningsavgiften?

Vid en fiberanslutning etablerar vi en fiberoptisk anslutningspunkt i källarutrymmet, om inget annat avtalats. Fastighetsägare har möjlighet att via en annan entreprenör bygga fastighetsnätet.

Vem bygger fastighetsnätet?

Fastighetsägare har möjlighet att via en entreprenör bygga fastighetsnätet.

Kan man använda redan etablerad kanalisation i fastigheten?

Ja, om det finns plats att installera det nya nätet i den befintliga kanalisationen.

Vem äger anslutningen?

Fastighetsnätet är fast egendom och tillhör fastigheten. Ägandet av fastighetsnätet tillfaller därmed fastighetsägaren.

Var placeras anslutningspunkten i fastigheten?

Om inget annat avtalats placeras anslutningspunkten i lämpligt källarutrymme.
Anslutning av företagsfastighet

Vad är en redundant anslutning?

Redundant anslutning innebär att du har vå fysiskt separata anslutningar från dina servrar eller ditt kontor. Nätet är byggt på ett sådant sätt att om en kabel eller växel skadas så väljer signalerna en annan väg. Skadan ska i princip inte kunna slå ut kommunikationen.

Vem äger anslutningen?

Fastighetsnätet är fast egendom och tillhör fastigheten. Ägandet av fastighetsnätet tillfaller därmed fastighetsägaren.

Vad kostar det att ansluta en företagsfastighet?

Priset för att ansluta en företagsfastighet varierar beroende på förutsättningarna. Ta kontakt med oss för vidare diskussion och offert på bredband@kungsbacka.se.

Var är anslutningspunkten?

Om inget annat avtalats är anslutningspunkten innanför närmaste yttervägg.

Vad är en kapacitetstjänst?

En kapacitetstjänst levereras mellan två eller flera punkter, med kapacitet utifrån behov och önskemål.
Fakturafrågor

När får jag min faktura gällande min anslutningsavgift?

Din faktura skickas till dig först när in anslutning är klar att använda, dvs när installationen i din villa är slutförd.